LeaD by PineApple

LeaD by PineApple

Tuesday 29 May 2012

PEROSAK TANAMAN NANAS

KOYA

Merosakkan tanaman nanas dengan menghisap cecair dari bahagian pangkal daun, akar, dan buah nanas. Ia juga sebagai vektor penyakit layu merah. Tanda-tanda awal penyakit ini akan kelihatan di bahagian akar dimana pembesaran akar terbantut dan akhirnya reput. Daun-daun mulai layu dan berubah warna menjadi kuning dan seterusnya merah. Perubahan warna ini bermula dari hujung daun dan merebak bahagian pangkalnya.
Serangan koya dibahagian akar merupakan punca utama kejadian penyakit layu merah. Pokok-pokok subur mula menunjukkan tanda-tanda serangan lebih cepat dari pokok-pokok yang kurang subur.


TERITIP

Pokok bileh terencat dan kelihatan layu jika populasi tinggi dan buah tidak laku dijual jika penuh dengan teritip dan mengurangkan hasil. Serangga menghisap sel tisu daun menyebabkan bintik-bintik yang berklorosis atau kuning. Menyerang di kawasan yang teduh dan padat.


HAMA MERAH

Merosakkan tanaman dengan menghisap pangkal daun muda dan buah menybabkan bintik-bintik coklat. Ianya berlaku semasa cuaca kering dan panas dimana ini mengikis kulit luar bahagian pangkal daun nanas. Punca serangan daripada sulur

No comments:

Post a Comment